Oleh: Ki Umar Jogja | 10 Oktober 2020

Makdum Sarpin

Makdum Sarpin si Bayangan Hitam

(Disalin dari diskusi grup WA Pewaris, 19 Desember 2019)

.

Pengamal Wirid akan selalu diuji, di tahap pemula yang baru mengamalkan beberapa hari, bulan ataupun yang telah melewati masa 1000 hari (3 tahun).

Bibit yang kita tanam telah tumbuh membesar dan semakin menjulang tinggi. Tetapi keinginan untuk terus naik itu selalu ditarik ke bawah oleh gravitasi bumi dan dihempas ke kanan-kiri oleh badai angin dan hujan.

Selain itu Maksum Sarpin si Bayangan Hitam mulai menyusup kedalam pikiran. Membuatmu galau, was-was, dan timbul rasa takut tak beralasan & tidak masuk akal, walaupun sudah mengamalkan Wirid dan ibadah. Semakin membuatmu risau.

Ia mulai menggerus keyakinanmu, amalan yang sudah kamu amalkan selama ini dipreteli satu persatu, awalnya 6 jadi 3 lalu jadi 1 pada akhirnya tidak ada lagi yang kamu amalkan. Kamu Larung & labuh semuanya. Dengan harapan ingin pasrah dan tak ingin terbebani. Atau malah karena takut khodam atau di cap bid’ah. Dan berbagai rasa was-was lainnya. Wirid dan ibadahmu seperti tidak memiliki energi untuk membentengi & membuat jiwamu tenang.

Jawaban semua itu mudah saudaraku, temui Gurumu dan mintalah nasehat darinya. Maka jangan sekali-kali kalian beramal Ilmu tanpa Guru, sebab bayangan hitam itu tidak akan sanggup kamu hadapi sendiri.

Dan saya selalu berwasiat: jangan asal memilih Guru. Apalagi berguru hanya kepada orang kebal dan bisa tarik pusaka, lalu kamu mengangkatnya menjadi guru spiritual. Bisa-bisa malah rusak hidupmu. Carilah Guru Spiritual yang mumpuni & Sejati yang mampu membimbing jalan spiritualmu menggapai pencerahan.

—o0o—

Ki Umar Jogja, http://www.rasasejati.id


Responses

  1. Assalammualaikum,  Salam Sejahtera untuk Ustaz , semoga berada di dalam keadaan sihat walafiat dan dilindungi Allah Swt selalu. Saya berusia 43 tahun, dan saya seorang ibu tunggal.Kini saya menetap di Johor, Malaysia. Saya mempunyai seorang anak lelaki berusia 9 tahun. Saya bercerai pada tahun 2016 dan saya hidup bersama anak saya jauh dari kampung halaman saya iaitu di Kedah Malaysia. Setelah saya membaca Makdum Sarpin, ya saya akui itulah yang berlaku kepada saya, pada mulanya saya mengamalkan Zikir Asma Sirr dan Zikir Nurizzati dan akhirnya kini fikiran bercelaru, dan saya jadi putus asa dan kenapa saya terfikir setiap masa ujian menimpa saya dan anak sangat melampau dan tak dapat diterima akal saya. Saya tidak dapat menjalankan kehidupan saya dengan tenang dan bahgia kerana semakin hari semakin susah kehidupan saya apatah lagi sekarang ini ekonomi semakin teruk dan pernah saya dan anak hanya makan biskut untuk berhari hari. Saya tak mampu nak berikan anak saya makan makanan yang sihat dan berkualiti. Apatah lagi ingin membahagiakan nya dengan pakaian yang baru.  Di awal Februari 2020 saya ada membuka gerai menjual laksa dan satay, dan akhir May saya terpaksa tutup kedai saya kerana Covid 19, dan saya dihalau dari rumah sewa yang kami tinggal kerana tidak dapat membayar sewa rumah. Saya ingin sekali berjumpa dengan Ustaz tetapi saya jauh di Malaysia, dan saya tak pasti kenapa saya semakin hari semakin susah, semakin merosot dan sekarang saya jadi buntu apa lagi yang akan berlaku kepada saya . Saya tidak lagi wirid hari2 Asma Sirr dan Selawat Nurizzati, bukan hati tidak mahu tetapi mulut tertutup, ingatan ini bercelaru dan hati semakin hari semakin bimbang atas kesusahan yang saya tanggung. Saya cuma kuatkan hati untuk hidup tetapi fikiran telah putus asa. Apa yang perlu saya lakukan sekarang Ustaz, saya sangat buntu dan saya mohon Ustaz dapat membantu saya. Saya juga mohon Ustaz terima la saya menjadi Anak Didik Ustaz kerana saya rasa saya perlukan Guru dan mendidik saya. Saya berdoa supaya saya dapat berjumpa Ustaz satu hari nanti. Semoga Ustaz sentiasa dipanjangkan usia. Saya juga mohon agar Ustaz doakan saya dan anak saya. Ustaz, yang terakhir sekali saya mohon Ustaz rahsiakan hal peribadi saya kerana saya rasa malu di atas serba kekurangan saya.

  2. Assalamualaikum Ki Guru…
    Maturnuwun tansah mengingatkan, dan meluangkan waktu tuk memantau membimbing kami…al fatehah 🙏🙏🙏

  3. Astaghfirulloh….


Silahkan Bertanya & Berdiskusi dengan Sopan :

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout /  Ubah )

Foto Google

You are commenting using your Google account. Logout /  Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout /  Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout /  Ubah )

Connecting to %s

Kategori

%d blogger menyukai ini: